Pedagogiska interna informationsmöten

I måndags kunde vi läsa i Svenska Dagbladet om ”the flipped classroom”
(läs gärna wikipedias definition).  Det finns många paralleller mellan skolans undervisning och svenska företags interna möten. Skolan brottas med att hinna med att förmedla budskap och samtidigt skapa dialog och engagemang precis som chefer och ledare på vanliga arbetsplatser. Det är svårt att få tiden att räcka till i informationsöverflödet.

Kan då ett arbetssätt som ”the flipped classroom” vara något för vanliga interna informationsmöten?

”The flipped classroom” innebär i skolans värld att läraren ger webbaserade genomgångar som hemläxa istället för den traditionella föreläsningen i klassrummet, vilket ger tid och utrymme i klassrummet för mer laborativt arbete.  Om detta skulle översättas till vanliga arbetsplatser så skulle en förenklad form vara att maila ut information och länkar innan mötet och på mötet ägna tiden till att föra dialog – dvs skippa långa informationspassen! Skulle det fungera på riktigt?

Som facilitator undviker vi långa presentationer eftersom vi ser att det passiviserar. Läs mer om facilitering>